Jumbo Supermarkten

Serious Game voor de onboarding van 25.000 hulpkrachten per jaar

Resultaat

Jumbo Supermarkten is een van de snelst groeiende supermarkten. Met inmiddels rond de 700 winkels in Nederland en België worden er jaarlijks ruim 25.000 nieuwe hulpkrachten aangenomen. Hoe zorg je er dan voor dat het belangrijke Jumbo DNA: samen, ondernemen en winnen én de kennis van Jumbo’s 7 Zekerheden door iedere nieuwe hulpkracht wordt omarmd en toegepast?

Voor Jumbo Academy bedachten en ontwikkelde wij Jumbo FANS - The game. Een Serious (Simulation) Game waarbij de hulpkracht wordt uitgedaagd om in een virtuele winkel de interactie met Jumbo’s klanten aan te gaan. Met als doel om van zoveel mogelijk klanten een FAN te maken.

Kortom een oplossing met WOW-ervaring om jaarlijks 25.000 nieuwe hulpkrachten (in de leeftijd van ± 14 tot 20 jaar) te verwelkomen bij Jumbo Supermarkten!

Update: Op 18 november 2021 wonnen we maar liefst 2 awards met dit project bij de prestigieuze internationale Learning Technologies Awards in Londen. Een waardering om ontzettend trots op te zijn!


Lees het nieuwsbericht

Digital chefs heeft in de samenwerking laten zien dat ze het Jumbo DNA Samen, Ondernemen, Winnen hebben omarmd en eigen gemaakt. Vanuit een hele fijne co-creatie zijn we tot dit fantastische resultaat gekomen waar we erg trots op zijn!

- Bianca Bouwens - Koman, Programmamanager Jumbo Academy, Jumbo Supermarkten


94%

vindt het leuk om de game te spelen
Onze aanpak

Het doel vóór de tool

Jumbo Supermarkten benaderde ons met de vraag of wij een leeroplossing met WOW-effect wilde bedenken voor de onboarding van 25.000 hulpkrachten per jaar. De ingrediënten die wij mee kregen waren:

  • Na het doen van de leeroplossing moet je met vertrouwen Jumbo’s 7 Zekerheden kunnen toepassen
  • Je moet weten waarom Jumbo van alle klanten FANS wil maken
  • De leeroplossing moet binnen 20 minuten af te ronden zijn
  • De leeroplossing moet in een SCORM-pakket werken
  • De leeroplossing moet op alle devices werken
  • De leeroplossing moet tweetalig zijn: Nederlands en Engels
  • De leeroplossing moet een WOW-effect hebben

Met deze ingrediënten gingen wij aan de slag en kwamen we na interne brainstormsessies tot het eerste concept + schetsen van een Serious Onboarding Game. De game zou een strategisch spel worden waarbij de hulpkracht de kortste route naar de klant uitzoekt om daarmee een dialoog aan te gaan. Maar zet niet te veel stappen, want dan is de klant weg. Tijdens dit dialoog komen scenario’s voorbij die van toepassing zijn op Jumbo’s 7 Zekerheden. Door het dialoog op de meest klantvriendelijke manier aan te gaan kan je van de klant een FAN maken.
Bij het uitstippelen van de route naar de klant, heeft de hulpkracht de keuze om extra punten te scoren door scenario’s mee te nemen. Scenario’s bestaan bijvoorbeeld uit: het bijvullen van de mandjes, de emballage band legen, andere klanten vriendelijk begroeten etc.

Jumbo Academy vond het idee fantastisch en wij vervolgden onze werkzaamheden door het concept uit te werken (in User Interface design, illustraties 2D & 3D en techniek) naar een eerste versie van de game.

Wij vinden het een must dat elke leeroplossing, voordat het uitgerold wordt binnen de organisatie, uitgebreid getest wordt door de doelgroep. In dit geval de hulpkrachten. Samen met Jumbo Academy organiseerde wij een test-middag waarbij 15 enthousiaste testers aan de slag gingen met de game. De reacties waren overweldigend. Naast de positieve feedback zijn ook zeer nuttige verbeterpunten aangedragen. In het vervolgtraject hebben we die verbeterpunten meegenomen.

Met als resultaat Jumbo FANS - The game!

Introductie

Je wordt welkom geheten door je collega hulpkracht Koen. Koen legt in een aantal kaarten uit hoe je de game speelt. De uitleg kan altijd opnieuw geopend worden, mocht je het even niet weten.

Strategie

Op de plattegrond van de winkel verschijnen klanten. Het doel is om de kortste route naar de klant te vinden. Zet niet te veel stappen, want voordat je het weet is de klant weg.

Extra scenario's

Je kan extra punten verdienen door op je route naar de klant scenario’s mee te nemen. Maar zijn ze de punten waard om extra stappen te zetten?

Interactie

De interactie met de klant traint de hulpkracht om op de juiste manier te reageren op situaties die betrekking hebben op Jumbo’s 7 Zekerheden. Het doel is om van de klant een FAN te maken. Als dat niet is gelukt ontvang je nog steeds de juiste feedback om het een volgende keer anders aan te pakken.

Resultaat

Wanneer je 8 interacties met de klanten hebt gehad word je resultaat en puntentotaal berekend. Je hebt de game succesvol afgerond als je van minimaal 6 van de 8 klanten een FAN hebt gemaakt.

Leaderboard

Ga de strijd aan met je collega's en andere winkels! Op het leaderboard zie je meest recente ranking van jouw winkel en de beste 7 collega's. Wil jij ook een plekje in deze ranking bemachtigen? Blijf de game spelen, help alle klanten en scoor zoveel mogelijk FANS.
© Digital Chefs  | 
Privacyverklaring  | 
Responsible Disclosure  | 
Algemene voorwaarden